a domborműről
Koronázó palást bronz dombormű
(Prokopp Mária tanulmánya alapján)
A Magyar Királyság megalapításának és István király koronázásának 1000. évfordulóján Rieger Tibor a magyar kereszténység egyik legelső és legszebb művészeti emléke felé fordult. A Koronázó palást bronz domborművén a szobrászművész négy éven keresztül, 2000-2004 között dolgozott. Egy leendő Szent István-emlékmű részeként tervezte, amelyen a palást az emelvényen álló trónszékre borul. A koronázó palást a király számára az isteni védelmet, segítséget jelenti, amely oltalmazza őt, hogy betölthesse a küldetését az ország javára.
A díszes miseruha, melyet István király és Gizella királyné 1031-ben adományozott a királyi bazilikának, a maga korában is páratlanul nagy művészi és szellemi alkotás volt. A közel 1000 éves textília jelenleg a Magyar Nemzeti Múzeum kiállításán látható, félhomályban, a fénytől védve. A rajta lévő jeles művészi ábrázolások ma már alig ismerhetők fel. Rieger Tibor a pusztuló remekmű ábrázolásait hosszú évek művészi munkájával újjáteremtette: a sík kompozíciót térben jelenítette meg. Az így született alkotás, másfélszeres nagyításban állítja elénk az európai művészetben is páratlan nemzeti ereklyét. Rieger Tibor alkotása nem másolat, hanem szobrászi remekmű, amely a kétdimenziós színes textil világát háromdimenziós plasztikába ültette át. A mű előtt állva megelevenedik az ezer évvel ezelőtti eleink diadalmas Isten-dicsérete, hálaadása, valamint a mennyország, a Szentháromság víziója az angyalokkal, a prófétákkal, az apostolokkal és az Egyház főbb szentjeivel.
A dombormű több helyen is ki volt állítva. 2010-ben a ravennai keresztény találkozón volt látható, 2012-ben a Budavári Önkormányzat Várnegyed Galériájában rendezett kiállításon állították ki. 2017-ben Húsvét hétfőn avatták fel véglegesnek szánt helyén, a budavári Mária Magdolna romtemplom szentélyében.
„Szent István korából szinte minden elpusztult, csak alapköveket találunk, és akkor az egyik legesendőbb anyag, a textil megmaradt, és már hajszál híján ezer év óta létezik. Arra gondoltam, hogy ha valaki érezni akarja azt a szellemiséget, ami István király udvarában volt, akkor legjobban a paláston keresztül lehet ezt érzékeltetni.”
(Rieger Tibor)